Jakie elementy powinna zawierać strona internetowa?

Każda strona internetowa ma swój szkielet. Bardzo często konstrukcje stron www są do siebie podobne, a różnice widoczne są w kolorystyce i grafice. Zdarza się jednak, że jakiś elementów im brakuje, niestety często tych kluczowych. Czy można jednoznacznie stwierdzić, co powinno znaleźć się na każdej stronie? Tak naprawdę lista takich elementów jest długa i podlega pewnym modyfikacjom w zależności od rodzaju strony i jej przeznaczenia. Jest jednak kilka rzeczy, o których grzechem byłoby zapomnieć.

Menu główne i logo

Po wejściu na stronę internetową użytkownik musi od razu wiedzieć, gdzie się znajduje i do kogo należy witryna. Taką informację dostarczy mu logo firmy. Najlepiej jest umieścić je w lewym górnym rogu strony. To właśnie tutaj najczęściej się pojawia.

Na stronie www nie może też zabraknąć menu. Znajdziemy w nim wszystkie zakładki, zarówno główne, jak też zawierające bardziej szczegółowe informacje. Dla użytkownika jest to nawigacja, kierunkowskazy umożliwiające szybkie i sprawne poruszanie się po stronie. Menu może znajdować się w lewym górnym rogu, obok logo. Czasem też umieszcza się go w prawym górnym rogu, a niekiedy też pod sliderami. Ważne jest, aby menu było widoczne i odpowiednio wyróżnione.

Nagłówek i stopka

Te dwa obszary strony uznaje się za najważniejsze. Nagłówek, czyli header, zawiera wszystkie elementy nawigacyjne, a dokładnie menu, kontakt, logo, koszyk i liczbę produktów (w przypadku e-sklepu) oraz panel logowania lub rejestracji (jeżeli jest możliwość założenia konta na stronie).

W stopce z kolei umieszczamy podstawowe informacje dotyczące firmy, mapę serwisu przydatną użytkownikowi i robotom Google, warunki RODO i korzystania z serwisu, odnośniki do mediów społecznościowych, mapę dojazdu do firmy (jeżeli jest taka potrzeba), widgety kontaktu i pasek z polityką prywatności.

Slidery i banery

To przestrzeń, która znajduje się u góry strony i to właśnie ona robi pierwsze (dobre) wrażenie na użytkowniku. Na sliderach powinny się więc znaleźć wszystkie najważniejsze informacje, które chcemy przekazać internautom, a także odnośniki do konkretnych podstron. Najczęściej znajdziemy tutaj zajawki dotyczące wybranych ofert, czasem również slogan zachęcający do kliknięcia „dowiedz się więcej o nas”. O tę sekcję strony internetowej warto zadbać w sposób szczególny, ponieważ jest jej pewnego rodzaju wizytówką i jednocześnie krótką prezentacją tego, co masz do zaoferowania swoim klientom.

Kim jesteśmy i czym się zajmujemy…

Każda strona internetowa do kogoś należy, ktoś jest za nią odpowiedzialny i komuś zależy, żeby się jak najlepiej zaprezentować. Już na stronie głównej powinna znaleźć się sekcja „o nas”, w której w kilku słowach przedstawiamy swoją firmę. Ma być to tekst zachęcający do pozostania na stronie, motywujący użytkownika do bliższego poznania i budujący zaufanie do firmy.

Jednocześnie obok sekcji „o nas” niech znajdzie się sekcja „oferta”. To też jedna z ważniejszych podstron, do której zostawiamy przekierowanie w formie CTA na stronie głównej. Użytkownik oczekuje, że po kilkunastu sekundach pobytu na Twojej stronie będzie wiedział, co możesz mu zaoferować i w jaki sposób.

Linki do mediów społecznościowych

Dzisiaj każda firma istniejąca w sieci posiada (a przynajmniej posiadać powinna) konto w mediach społecznościowych. Absolutna podstawa to Facebook i Instagram, chociaż warto być też aktywnym na Twitterze, YouTube i LinkedIn. Strona internetowa powstaje i jest, aktualizujemy ją jednak znacznie rzadziej, niż udostępniamy treści w social media. Aby Twoi użytkownicy mogli być na bieżąco z tym, czym chcesz się podzielić ze swoimi klientami, powinni łatwo i szybko dotrzeć na Twoje konta w mediach społecznościowych. Linki do nich umieść w stopce, ale nie tylko. Niech będą widoczne również u góry strony lub też po prawej lub lewej stronie. Dodatkowo umieść je w zakładce „Kontakt”.

Dane kontaktowe

Jednymi z częściej popełnianych błędów w planowaniu i projektowaniu strony internetowej są: umieszczenie danych kontaktowych w niewłaściwym miejscu lub ich niekompletność. Są one słabo widoczne i trudno jest je znaleźć. Aby tego uniknąć niech znajdzie się dla nich miejsce w kilku obszarach. Dobrze jest zostawić swoje dane kontaktowe w stopce, na stronie głównej z prawej strony, w zakładce „O nas” oraz w osobnej zakładce „Kontakt”. Użytkownicy doceniają możliwość wyboru, a więc nie ograniczaj się jedynie do jednego kanału komunikacji. Postaraj się, aby można było się z Tobą skontaktować telefonicznie, mailowo, za pośrednictwem mediów społecznościowych, może live chatu, a także formularza kontaktowego.

Dobrze zaprojektowana strona internetowa nie tylko zawiera wszystkie wyżej opisane elementy, ale jest przy tym atrakcyjna wizualnie, intuicyjna i przejrzysta. Każdy element musi mieć swoje miejsce, a całość powinna ze sobą współgrać. Użytkownik pierwszy raz pojawiający się na stronie internetowej powinien szybko odnaleźć wszystkie informacje, których szuka, jednocześnie zapamiętując ją jako ciekawą, wartościową pod względem treści i wyróżniającą się unikalną estetyką.