Od czego zależy skuteczność stron internetowych?

Strona internetowa może pełnić kilka różnych funkcji. Jest doskonałym źródłem informacji, skutecznym narzędziem w kampanii marketingowej, zapewnia kontakt z użytkownikami, klientami i fanami, pomaga w kreowaniu pozytywnego wizerunku marki i jest narzędziem sprzedażowym. Funkcje możemy ze sobą dowolnie łączyć, pamiętając jednak o tym, że, aby zostały spełnione, strona musi być odpowiednio zaplanowana i zaprojektowana. Skuteczna realizacja celów jest uzależniona od kilku czynników.

Pozycjonowanie, czyli jak bardzo „lubi” Cię Google

Aktualnie na świecie jest ok. 1,88 miliarda stron internetowych. Liczba ta wciąż rośnie, a więc konkurencja jest coraz większa i silniejsza. Aby się wyróżnić, trzeba być widocznym w sieci. Zatem, aby strona skutecznie realizowała założone cele, użytkownicy muszą najpierw się na niej znaleźć. To wymaga pokonania pewnej ścieżki. W wyszukiwarce wpisują hasło – słowo kluczowe, szukając tym samym odpowiedzi na konkretne pytanie czy też informacji dotyczące danego zagadnienia.

Pozycjonowanie jest procesem składającym się z wielu działań, które mają korzystnie wpłynąć na pozycję wyświetlania strony w wyszukiwarce. Oznacza to, że dzięki dobremu wypozycjonowaniu nasza strona www będzie na wyższej pozycji w Google i tym samym będzie lepiej widoczna dla użytkowników. W efekcie więcej internautów się na niej znajdzie, a my dotrzemy do większej ilości klientów.

Core Web Vitals, czyli strona internetowa odpowiadająca wymaganiom użytkownika

Google ma zdecydowaną przewagę nad pozostałymi wyszukiwarkami. To właśnie za jej pośrednictwem ponad 90% użytkowników wyszukuje haseł w Intrenecie. Już w najbliższym czasie pozycja w Google i tym samym widoczność strony internetowej będzie w znaczącym stopniu zależała od wskaźników Core Web Vitals. To czynniki rankingowe dotyczące dostosowania strony www do wymagań użytkownika. Ma być to przełom w rozwoju Internetu, ponieważ z założenia Google będzie wskazywało internautom nie strony dopasowane do robotów, ale do użytkowników. Czego więc dotyczą wspomniane wskaźniki:

Largest Contentful Paint (LCP) – to czas potrzebny do wyświetlenia elementu na stronie, który jest największy

First Input Delay (FID) – to czas, jaki strona potrzebuje, aby zareagować na działania użytkownika

Cumulative Layouts Shift (CLS) – nienaturalne przesuwanie się elementów strony www podczas jej ładowania

Responsywność. Strona wyświetla się prawidłowo na urządzeniach mobilnych

Już 5,22 mld ludzi na świecie używa urządzeń mobilnych. Trudno sobie dzisiaj wyobrazić codzienność bez smartfonu czy też pracy bez laptopa. Często też w nasze dłonie trafiają tablety, czyli niewielkie urządzenia, które z powodzeniem mogą w niektórych przypadkach zastąpić laptop, a jednak w przeciwieństwie do niego zmieszczą się nawet w damskiej torebce. Przez długi czas strony internetowe prawidłowo wyświetlały się tylko na dużych ekranach, a więc na komputerach stacjonarnych i laptopach. Po wejściu na nie za pośrednictwem smartfonu czy tabletu oznaczało niekompletność informacji, niewłaściwą czcionkę, czasem brak dostępu do niektórych zakładek.

Problem ten nie dotyczy responsywnych stron internetowych. Są one dostosowane do wyświetlania się na urządzeniach mobilnych, automatycznie dopasowują się do rozdzielczości wyświetlacza. Dzięki temu każdy użytkownik może stronę zobaczyć w takiej samej formie. Niewłaściwie wyświetlana witryna zniechęca nie tylko do pozostania na niej dłużej, ale też do ponownego powrotu za pośrednictwem innego urządzenia. Tak firmy bez responsywnej strony www tracą wielu klientów.

Wartościowa i unikalna treść

Niezależnie od tego, czy Twoja strona internetowa ma pełnić funkcję informacyjną, marketingową, dystrybucyjną, komunikacyjną czy wizerunkową, nie może na niej zabraknąć tekstu. To właśnie on jest „narzędziem” do prezentacji konkretnych treści. Coraz bardziej doceniamy wartościowe i unikalne teksty, z których możemy dowiedzieć się czegoś nowego i w precyzyjny sposób odpowiadają na nasze pytania. Jeżeli Twoja strona ma przede wszystkim prezentować Twoją firmę, niech znajdą się na niej informacje dotyczące Twojej działalności i oferty. W przypadku e-sklepu koniecznie zadbaj o rzetelne opisy produktów, a jeżeli prowadzisz blog, nie zapominaj o regularnych i atrakcyjnych dla odbiorcy tekstach. Ponadto unikalność jest doceniana przez Google. Jeżeli takie będą Twoje teksty, nie tylko zyskasz uznanie internautów, ale również przychylność Google, które wynagrodzi Cię wyższą pozycją w wyszukiwaniach.

Intuicyjna nawigacja. Sprawne poruszanie się po stronie

Dlaczego właściwie tak bardzo polubiliśmy Internet? Z pewnością za możliwość szybkiego wyszukiwania informacji. Wystarczy wpisać hasło w wyszukiwarce, aby otrzymać długą listę odpowiedzi w postaci linków do stron internetowych. Kiedy już wejdziemy na jedną z nich, chcemy, aby również tutaj odnalezienie informacji było łatwe i nie wymagało od nas błądzenia po najdalszych zakątkach serwisu. To wymaga dobrego planu i projektu strony. Musi być ona intuicyjna, posiadać widoczne i właściwie skonstruowane menu. Ponadto zakładki muszą mieć jednoznaczne nazwy, nawiązujące do swoich zawartości. Czasem warto jest podzielić stronę na więcej sekcji, jeżeli znajduje się na niej dużo informacji. W sklepach internetowych przydatne są filtry, pozwalające sprecyzować, czego właściwie szukamy.

Atrakcyjna wizualnie. Pierwsze wrażenie ma znaczenie

Nie ukrywamy już, że wygląd stron internetowych ma dla nas duże znaczenie. To właśnie od kolorystyki i grafiki zależy pierwsze wrażenie. Ma ona znaczący wpływ na nasze postrzeganie firmy czy osoby, do której ona należy. Dotyczy to nie tylko wizerunkowej funkcji strony, ale każdej innej. Na stronie, która nam się podoba, zostaniemy dłużej. Nawet jeżeli w innych aspektach, jak nie najlepsza nawigacja czy słabej jakości treści, nas zawodzi, to jest duże prawdopodobieństwo, że damy jej drugą szansę.

To, czy strona www jest skuteczna, możemy stwierdzić dopiero wtedy, kiedy sprecyzujemy jej cele i funkcje. Musimy jednak być świadomi, że dzisiaj dobrze prosperująca strona www zajmuje wysoką pozycję w Google, jest atrakcyjna wizualnie, bogata w wartościowe treści, łatwo się po niej możemy poruszać i wyświetla się prawidłowo na każdym urządzeniu. To absolutna podstawa, bez której nie możemy rywalizować z mocniejszą i słabszą konkurencją.