Rodzaje stron internetowych

Strona internetowa to miejsce w sieci przeznaczone do publikacji treści. Poruszając się po wirtualnym świecie, zapewne zauważyłeś, że strony www różnią się nie tylko designem, szatą graficzną i stylem, ale też formą. Czasem jest to prosta strona internetowa, a innym razem rozbudowany serwis. Strony www możemy podzielić ze względu na funkcje i cel, ale też sposób tworzenia.

One page czy multi page? Ilość zakładek ma znaczenie

Wchodząc na stronę www, znajdujemy menu, a w nim kolejne zakładki. Nie zawsze tak jest. Jeżeli ich nie posiada, a wszystkie informacje zawarte zostały na jednej stronie, to mamy do czynienia z tzw. one page. Poruszamy się po niej „scrollując”. Jej zaletą jest łatwa nawigacja i duża przejrzystość. Stron one page jest coraz więcej ze względu na wzrost popularności urządzeń mobilnych. Łatwiej jest je przeglądać na smartfonach i tabletach. Nie sprawdzają się jednak przy większej ilości treści. Znacznie lepiej jest ją wtedy podzielić na kilka podstron, aby uporządkować wszystkie informacje. Strona z podstronami to multi page.

Strony z CMS i bez panelu administracyjnego

CMS to system zarządzania treścią. Dzięki niemu możemy w łatwy i szybki sposób utworzyć serwis, ale też w późniejszym czasie go rozwijać i uzupełniać o nowe teksty. Strona internetowa CMS przydaje się w sytuacjach, kiedy planujemy regularnie ją edytować. Dotyczy to stron z zakładkami blog, poradniki i aktualności. CMS jest nieodzownym elementem sklepu internetowego, ponieważ możemy dzięki niemu w dowolnym momencie dodać nowy produkt wraz ze zdjęciem i opisem. Należy się zastanowić nad takim rozwiązaniem również przy stronach z wieloma podstronami i w kilku wariantach językowych. Przy stronie bez CMS nie mamy takich możliwości i swobody modyfikacji. Jest więc to wariant, który możemy rozważyć przy prostych stronach, np. one page.

Sklep internetowy. Sprzedawaj online

E-commerce z każdym kolejnym rokiem rośnie w siłę. W Internecie sprzedajemy i kupujemy coraz więcej. Strona sklepu internetowego jest bardziej zaawansowana, ponieważ musi umożliwiać realizację całego procesu zakupowego. Jej celem jest sprzedaż, ale też prezentacja produktów i oferty. Priorytetem projektanta strony powinno być stworzenie modułu zakupowego ułatwiającego klientowi złożenie zamówienia. W e-sklepie nie może zabraknąć nie tylko szczegółowych opisów produktu i dobrych zdjęć, ale również informacji dotyczących sposobu dostawy i form płatności.

Strona wizytówka, czyli absolutna podstawa

W Internecie jest spotykana coraz rzadziej, co jest spowodowane zmianami w oczekiwaniach internautów. Strona wizytówka zawiera tylko podstawowe informacje o firmie. Nie znajdziemy na niej obszernych opisów i tekstów. Koncentruje się na niezbędnych danych, których ewentualnie potrzebowałby odbiorca. Współczesny użytkownik Internetu oczekuje jednak znacznie więcej. Chce on znaleźć na stronie wszystkie kluczowe informacje na temat firmy i jej oferty. Strona wizytówka może jednak sprawdzić się w niektórych przypadkach. Będzie dobrym wsparciem dla działań w social media, a także polecana jest firmom, które nie koncentrują się na działaniach e-marketingowych, ale chcą pozostawić swój ślad w sieci.

Blog, strona z systemem CMS

Początkowo blog traktowany był jako wirtualny pamiętnik. Dzisiaj jego funkcja jest już zdecydowanie większa. Dla firmy blog jest możliwością kreowania wizerunku eksperta. To przestrzeń, gdzie możemy publikować poradniki, artykuły eksperckie i inspiracje. Jest to ponadto obszar stwarzający ogromne możliwości do pozycjonowania strony. Słowa kluczowe, linkowanie wewnętrzne, infografiki, video i grafiki – wszystko to możemy umieszczać na blogu i zwiększać swoje szanse na wyższą pozycję w Google. Blog to strona z systemem CMS, a więc z systemem zarządzania treścią. Pozwala ona na tworzenie i udostępnianie treści, ich aktualizację i rozbudowę.

Strona katalogowa – prezentacja produktu lub oferty

Strony katalogowe mają jeden główny cel – dobrze zaprezentować konkretny produkt lub usługę, aby przyciągnąć uwagę potencjalnego klienta i zachęcić go do zakupu. Pod względem funkcjonalności są one podobne do e-sklepów, jednak bardzo często za ich pośrednictwem nie możemy dokonać bezpośrednio zakupu. Strona katalogowa jest więc zazwyczaj stroną informacyjno-reklamową. Osoba zainteresowana prezentowanym produktem, kontaktuje się ze sprzedawcą w celu zakupu. Przykładem takich stron katalogowych są m.in. serwisy biur nieruchomości.

Landing page, a więc strona docelowa

To szczególny rodzaj strony internetowej, ponieważ bardzo często powstaje na potrzeby tymczasowych kampanii reklamowych i akcji promocyjnych. Jest to strona prezentująca zazwyczaj jeden konkretny produkt lub usługę. Użytkownik trafia na nią po kliknięciu w reklamę. Landing page umożliwia zwiększenie współczynnika konwersji z płatnych reklam. Taką stronę możemy więc potraktować jako kontynuację reklamy i uzupełnienie jej o bardziej szczegółowe informacje. Landing page jest prostą stroną o konkretnym komunikacie i sprecyzowanym przekazie.

Każdy rodzaj strony internetowej ma inny cel i formę. Zanim się zdecydujesz na tę konkretną, zastanów się, jaką rolę ma spełniać Twoja nowa strona www, jakie informacje i w jakich ilościach chcesz na niej zamieścić, a także kto jest ich odbiorcą. Tylko odpowiadając na te pytania oraz otrzymując indywidualne wsparcie eksperta, Twoja strona będzie skutecznie realizowała Twój plan biznesowy.